U heeft het misschien gelezen in de krant of gezien op televisie: het is druk in de huisartsenzorg. Deze drukte heeft meerdere oorzaken. Allereerst is er een tekort aan personeel in de hele zorgsector. Dit zorgt ervoor dat patiƫnten niet altijd snel terecht kunnen bij bijvoorbeeld het ziekenhuis, het verpleeghuis, de thuiszorg of de geestelijke gezondheidszorg en daarmee langer afhankelijk blijven van huisartsenzorg. Daarnaast hebben ook wij problemen met het vinden van geschikt personeel; het lukt niet altijd meer om uitval door ziekte en vakanties te vervangen.
Ten tweede is de huisartsenzorg complexer geworden. Ouderen blijven langer zelfstandig wonen en zijn daardoor meer afhankelijk van de huisarts. Ziekenhuizen op hun beurt verwijzen steeds meer zorg terug naar de huisarts, omdat ook zij tegen grenzen aanlopen.
Dat het drukker werd merkte we al langer in de praktijk. En helaas hebben we het afgelopen halfjaar ook last gehad van uitval van personeel. Tot nu toe lukt het ons steeds om oplossingen te vinden, maar we merken dat dit lastiger wordt, zeker met de naderende zomervakantie.
We vinden het belangrijk om goede zorg te leveren aan de mensen die dat het hardst nodig hebben. Hiervoor nemen wij een aantal maatregelen, maar vragen ook uw hulp. Alleen samen houden we de huisartsenzorg in de toekomst toegankelijk.
Wat wij doen
Er is een landelijke tekort aan huisartsen. Dit probleem zal de komende jaren niet opgelost worden. Hiervoor werken wij al langer naar tevredenheid met een verpleegkundig specialist, die een groot deel van de huisartsgeneeskundige klachten zelfstandig kan zien. Ook is een deel van onze doktersassistentes extra opgeleid om vaak-voorkomende klachten te kunnen beoordelen. Onze assistentes bekijken per geval op welke manier en door wie u het beste geholpen kan worden. Niet elke klacht hoeft door een huisarts gezien te worden. U kunt erop vertrouwen dat u door een kundig persoon geholpen wordt, en dat er zo nodig altijd overlegd wordt met een huisarts.
Om ziekte en vakanties op te vangen werken wij met waarnemend huisartsen. Het kan dus zijn dat u een andere arts treft dan dat u gewend bent. Ook hiervoor geldt dat de assistentes per geval bekijken bij wie u het beste terecht kunt.
Tot slot houden wij altijd plekken in de agenda geblokkeerd voor patiƫnten met spoedeisende klachten die op de dag zelf beoordeeld moeten worden. Hierdoor gebeurt het soms dat wij minder of niet vooruit kunnen plannen en dat u op een later moment terug moet bellen.
Zoals u leest spelen onze doktersassistentes een belangrijke rol in het beheersbaar houden van de drukte. Wij gaan er vanuit dat iedereen onze assistentes met respect behandelt: zij zijn niet de oorzaak van deze problemen en doen hun werk goed.
Wat kunt u verder doen
Naast begrip voor bovenstaande maatregelen kunt u ons ook op andere vlakken helpen. Sommige gezondheidsproblemen kunt u zelf oplossen. Websites als Thuisarts.nl en Moetiknaardedokter.nl zijn hier waardevolle hulpmiddelen bij. Ook kan bij klachten van het bewegingsapparaat een fysiotherapeut u vaak goed op weg helpen. Fysiotherapeuten zijn zonder verwijzing toegankelijk.
Daarnaast helpt het als u uw vragen stelt aan de juiste persoon of instantie. Bent u bijvoorbeeld onder behandeling van een medisch specialist? Dan mag u bij vragen op dat gebied contact opnemen met het ziekenhuis. Verder is de gemeente verantwoordelijk voor sociale problemen en -voorzieningen, kunt u met vragen over medicatie terecht bij de apotheek en kunt u of een familielid zelf de wijkverpleegkundige inschakelen als er (meer) thuiszorg noodzakelijk is.
Wij rekenen op uw begrip en wensen u een mooie zomer.